torsdag 7 juni 2012

Äpplen och några nötter

Ett avbokat möte och tid till vad jag ville. Bestämde mig snabbt för att premiärvandra Carl Larssonleden från Sjulsarvet till Sundborn. Äpplen, några nötter, en liten flaska vatten och regnrock packades i ryggan.

Redan på vägen upp förbi Högbo möttes jag av denna fanstastiska blandning av folk och fest som rör sig inom Lugnetreservatet. En katt, morgonpromenad med hunden, en tur till skogs för att plocka sommarblomman och en långsam löptur.Veteranbilar startade sitt rally vid gamla Skyttepaviljongen och kom tuffandes mot mig. Det glada rallyfolket i kläder efter bilens årsmodell väjde elegant  för orienterarna som genade över vägen med siktet inställt på rakaste vägen till nästa kontroll.

Efter några leriga uppförsbackar var jag på väg. Lutningen planade ut, vandrade förbi militärt område och fåglarna sjöng. Tappade mer och mer bort omvärlde och kom in i att bara gå och gå. Kände efter någon kilometer  att jag hade ett leende på läpparna och att tankarna hoppade friskt. Ont eller gott i tanken, det bra fladdrade förbi och försvann.

Vid suptallen kände jag både Karins och Carls närvaro, hur de vandrat, ensamma, tillsammans och hur bra det varit för förmågan att uttrycka sig. Strindberg som är så uppmärksammad nu med 100-års jubileet fick också vara med på ett hörn med sina uppmaningar till Carl att hålla utkik efter nya malmfyndigheter!

Jag är glad att de inte har grävt upp den här sidan av berget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar